Blog: Werkstress voorkomen: ontdek het alfabet als preventieve oplossing

Werkstress aanpakken en voorkomen door het alfabet

Werkstress voorkomen en aanpakken: ontdek het alfabet als preventieve oplossing

Robin werkt in de zorg en de cliënten lopen weg met hem. Hij is echt een schatje. De meest bevlogen collega wordt er in het team hardop gezegd, dat durven ze te zeggen want Robin is een kanjer. Maar Robin heeft een probleem. Werkstress voorkomen wilde hij een jaar geleden al, maar hij zei dat dat onvermijdelijk was. Maar de echte oorzaak is iets anders.

Niets is hem teveel als het de zorg betreft. Ruim op tijd begint hij altijd aan zijn werk binnen de instelling, waar de demente bejaarden iedere dag weer naar hem uitkijken. Robin kan lezen en schrijven met deze mensen. Lezen en schrijven….? Daar gaat het nou net helemaal verkeerd bij Robin.

Niet het enige probleem

Robin wilde zijn eigen werkstress voorkomen, zonder succes. Maar Robin is niet de enige met een probleem. Zijn dochter Hester heeft namelijk ook een probleem. Het gaat niet goed op school. Ze heeft leerproblemen. De school stuurt hierover brieven en mails. Robin kan ze niet zo goed lezen en hij ervaart werkstress. Daar schaamt hij zich eigenlijk wel voor. Gelukkig leest zijn vrouw Marian ze voor. Ook het beantwoorden doet Marian.

Hester heeft het moeilijk op school. Ze blijft achter bij taal en ook klokkijken is lastig. Ze komt daardoor ook steeds te laat.

Het alfabet

Moeder Marian kreeg van een kennis een tip om Hester het alfabet op te laten schrijven. En wat schetst haar verbazing? Alle letters stonden door elkaar! “Wat betekent dat eigenlijk”, was de vraag die meteen in haar opkwam. Letters door elkaar, dus wellicht verkeerd onthouden in haar hoofd?

Toen ze de vraag aan haar dochter stelde, kreeg deze tranen in haar ogen. “Ja mam, alles van taal staat helemaal door elkaar in mijn hoofd. Als ik dan een woord op moet schrijven, moet ik eerst alle letters zoeken. En dat duurt echt heel erg lang. Alle kinderen in mijn klas zijn allang klaar en dan zoek ik nog steeds. Ook heb ik heel veel foute woorden in mijn hoofd staan. Ik schrijf vaak de verkeerde op. Niet de goede, die heb ik er ook in staan maar die vind ik niet snel genoeg.”

’s Avonds nadat Hester naar bed was, besprak Marian dit met Robin. Hij werd helemaal stil, eventjes. En toen begon het. Hij ratelde in een keer door, hij werd rood, boos verdrietig en ze zag haar man als een soort van klein kwetsbaar kind, dat nu in een keer eruit flapte wat hem al jaren dwars zat.

Vol hoofd oplossen en werkstress voorkomen

Hij had een enorm vol hoofd. Vroeger op school werd hij gepest en dat was precies de reden dat hij in de zorg wilde. Hij wilde voor mensen kunnen zorgen, zonder teveel in de boeken te hoeven duiken. Een studie rechten was niet voor hem weggelegd, want hij had moeite met leren.

Hij stelde toen hij 6 jaar was de vraag aan de juf, hij wist zich dat als de dag van gisteren te herinneren, hoe hij de letters moest gaan onthouden in zijn hoofd. De juf zei dat ze dat niet wist en dat hij goed moest opletten in de klas.

Maar Robin was snel afgeleid. Daar hebben ze tegenwoordig een naam voor. Robin is namelijk een beelddenker; een persoon die makkelijk plaatjes maakt en onthoudt. Hij kijkt met zijn ogen omhoog en van alles wat hem verteld wordt, maakt hij plaatjes.

In rekenen was hij de beste van de klas. Voor rekenen had hij een denkbeeldige werkbank gemaakt met een overzichtelijk raster tegen de muur, waar alle tafels netjes op stonden. Net als het honderdveld. Zo kon hij de informatie makkelijk terugvinden.

Taal was helaas een ander verhaal. Dat was voor hem vreselijk. Daar had hij geen manier voor bedacht om al die informatie netjes te ordenen, zodat hij het later weer kon terugvinden. Als hij dat toen had geweten, kon hij op termijn zijn werkstress voorkomen.

Herkenning

Zo werkt het bij Hester dus ook. En net als zijn dochter heeft hij een levendige fantasie en overal maakt hij plaatjes van. Omdat hij geen idee heeft waar en hoe hij deze plaatjes moet onthouden, ontstaat er chaos in zijn hoofd. Daar wordt hij echt vreselijk moe van.

Zo moe zelfs dat hij zich deze week wilde ziek melden. Hij slaapt slecht. Allemaal gedachten en plaatjes spoken door zijn hoofd. Van zijn werk, van Hester en van heel veel andere zaken waar hij steeds aan moet denken.

Ziekmelden is geen optie, want zijn werk is juist zijn afleiding. Maar die zorgdossiers, de rapportages, de ellenlange verhalen van collega’s over iedere cliënt, die vermoeien hem. Met al die plaatjes die daar voor Robin steeds mee samengaan, wordt zijn hoofd steeds voller. Meer werkstress voorkomen wordt steeds lastiger.

Eindelijk duidelijk wat hem mankeert

De volgende dag stapt Robin naar zijn leidinggevende en legt het verhaal uit. Nu kan hij dat, omdat hij nu eindelijk duidelijk heeft wat hem mankeert. Na het gesprek loopt hij opgelucht de kamer uit. Hij heeft de vraag gekregen hoe hij het beste geholpen kan worden, zodat ze hem aan boord kunnen houden. Want in zijn werk is Robin echt geweldig, ondanks dat hij zich schaamt. Werkstress voorkomen had hij niet meer in de hand.

De oplossing kwam al snel naar boven bij Robin. Er werd een bord gemaakt waar met icoontjes, kleuren, foto’s een snel en overzicht te zien was van de taken en de bijzonderheden van die dag, die week, die maand.

Dat was de praktische oplossing. Daar waren vele, ook visuele, collega’s ook blij mee. Ook zij waren wars van die tijdrovende zaken. Tijd voor iets nieuws!

Voorkomen is beter dan genezen

Werkstress voorkomen om daarmee het ziekteverzuim te verminderen is beter dan het achteraf oplossen. Want vaak weet niemand dat het alfabet bij vele werknemers de boosdoener is. Dat er op school niet, nog steeds niet(!), geleerd wordt HOE te leren is zorgelijk.

Weet jij nog hoe jij vroeger op school het alfabet hebt geleerd?

Leren HOE te leren vs. Leren WAT te leren

Het is lastig om werkstress te vermeiden als leerproblemen, een vol hoofd al eens zijn ontstaan. Leren HOE te leren is wel de eerste stap die op school of ouders genomen moet worden. Zodat bedrijven en organisaties in de toekomst daar minder last van hebben en werkstress voorkomen wordt. Zorg dus dat deze belemmeringen tussen de oren zo snel mogelijk aangepakt worden.

Daarom heb ik een aantal korte online trainingen ontwikkeld om juist dit soort leerproblemen op te lossen en te voorkomen. Minstens 20% van alle kinderen kampt met één of meerdere problemen met taal, rekenen, klokkijken en dus ook concentratie. Met deze online trainingen leer je HOE te leren in plaats van WAT te leren. Speciaal voor leerlingen, ouders/verzorgers, opa’s en oma’s en onderwijzers.

Wil je ook graag dat je kind probleemloos zijn/haar school afmaakt en in de toekomst werkstress voorkomen wordt? Bekijk de online trainingen.

Begin bij de basis van taal

In de korte, duidelijke instructievideo’s kan je als leerling, ouder, grootouder of onderwijsprofessional de online training volgen. Wil je liever ook werkstress voorkomen? Dan is dit de eerste stap!

‘Mentale dokter’ en pionier MatriXmethode Ingrid Stoop:

“Het is vreemd dat kinderen op school niet leren HOE te leren. In 1991 ontdekte ik HOE het het praktische brein werkt, doordat ik kinderen vragen ging stellen. Enkele vragen waren: “Hoe heb jij het alfabet onthouden? Waar staat dat in je hoofd?” In het hoofd bleek het vaak een rommeltje te zijn.

Op school wordt verwacht dat alle informatie gewoon een handige plek krijgt. En dat is dus niet vanzelfsprekend.
Dat is de reden dat ik, met mijn team, het MatriXleerplein heb ontwikkeld. Voor iedereen die zelf, onafhankelijk van iemand of locatie, het kind zelf wil helpen een krachtige stap te laten zetten”

Ingrid Stoop, ontdekker MatriXmethode

Plaats een reactie